中国旅游发展之局

时间:2010-03-10来源:世界酒店 作者:  
  

■文/张坚钟(国家旅游局政策法规司司长)

  

  In this article, the author made a summary about the development status, current issues and main missions of China tourism. Concerning the current development situation, the author said, through the worldwide, the popularization and globalization tourism age has come. Tourism is becoming an important lifestyle and production mode in modern times. After more than thirty years of reform and opening-up, China tourism industry has formed a well-developed situation with all-round development in domestic tourism, flourishing inbound tourism and unfolding outbound tourism. The article also analyzed the continuously developing of tourism industry scale, the tourism industry contribution to the national economy, and the main issues and main missions exist in the development of China’s tourism industry. In the meantime, the author emphasized that it is very important to strength environmental protection and Eco-tourism management, deepen the tourism reform of operating mechanism and management system, and expand the opening-up of tourism industry.

 

  十分荣幸地受到邀请来参加本次盛会,根据主办方要求,我想就中国旅游业发展现状、存在的问题和主要任务做一个简要的发言。

  中国旅游业发展现状
  当今世界,大众化、全球化的旅游时代已经到来。旅游日益成为现代重要的生活、生产方式。中国旅游业经过三十多年的改革开放,应该说,已形成了国内旅游全面兴起、入境旅游蓬勃发展、出境旅游方兴未艾的三大旅游并驾齐驱的良好发展格局。旅游产业的规模不断发展扩大,对整个国民经济的贡献主要体现在以下几个方面:


  促进消费 拉动经济增长 根据2004年全国经济普查的数据显示,旅游业所创造的增加值已经占到GDP的4.05%;根据国家统计局发布的资料表明,旅游业以及与旅游相关的行业超过110个,旅游对住宿业的贡献超过90%,对民航、铁路、客运业的贡献超过80%,对文化娱乐业的贡献超过50%,对餐饮业、零售业的贡献超过40%,这说明旅游对促进消费、拉动经济增长的作用。


  促进就业 维护社会稳定 根据调查统计显示,中国每年新增的旅游业直接就业人数约50万人,实际直接就业总人数达到1,100万人,间接就业的人数达到6,500万人,占到全社会就业总人数的7%。自2008年国际金融危机发生以后,旅游业的作用更加凸显。


  三大市场全面发展 产业结构日趋合理 中国旅游业发展到今天,已经从入境旅游发展到国内旅游、入境旅游、出境旅游三大市场齐头并进的局面。改革开放以来,入境旅游人数从180万人次增加到1.3亿人次,增长71.25倍,年均增幅达到15.3%。外汇收入从1978年的2.6亿美元增加到去年的408亿美元,增加155.9倍,年增幅达到18.5%。中国入境的人数远远高于世界平均水平,从目前来看,中国的入境旅游规模仅次于美国、西班牙、法国。


  国内旅游迅速扩大 随着我国社会经济的高速发展,中国国内旅游已形成世界上最大的国内旅游市场。从1993年到2008年,国内旅游人数从世界1亿人次增长到17.1亿人次,年均增幅达到10%。出境旅游也是异军突起,从上个世纪90年代的新马泰旅游到现在的141个国家和地区已经成为中国大陆居民出境旅游的目的地。出境人数也迅猛增加,2008年达到4,584万人次,是1993年的12.3倍,其中因私出游达到4,013万人次,占出境总人数的87.5%,占全国总人口的3%。


  此外,中国旅游基础设施建设已经明显改善,产业构建能力也日益增强;企业成为市场运行的主体,经营效率和服务质量稳步提高。这些都充分表明,中国旅游业经过三十多年的改革开放发展已经成为具有相当规模的行业。

                   

------分隔线----------------------------